Threads

Threads

“Het maken van dit album voelde als een reis door de tijd”, vertelt Sheryl Crow aan Apple Music. “Er werd heel veel teruggekeken.” Het baanbrekende rockicoon – dat de afgelopen drie popdecennia hielp vormgeven met uitgesproken, subversieve megahits – zegt dat haar elfde album Threads haar allerlaatste zal zijn. Dat betekent niet dat ze met pensioen gaat, Crows carrière gaat simpelweg in een andere versnelling. Vanaf nu richt ze zich vooral op het uitbrengen van singles en optreden. “Ik ga absoluut niet stoppen met toeren”, zegt ze. “Ik heb een mooie, lange carrière gehad met het maken van albums. Ik ben nu toe aan iets anders.”
Om haar tijdperk van langspelers af te sluiten heeft Crow een duizelingwekkende schare aan rock-, blues- en countrylegendes verzameld om samen met haar te zingen – een line-up die regelrecht uit de Rock & Roll Hall of Fame lijkt te komen. Ze ronselde idolen als Stevie Nicks, Eric Clapton, Keith Richards, Emmylou Harris en Willie Nelson, vrienden als St. Vincent en Gary Clark Jr. en een aantal sterren van een nieuwe generatie zoals Maren Morris en Brandi Carlile die klaarstaan om het stokje van haar over te nemen. “Dit zijn mensen die me hebben geïnspireerd om te doen wat ik doe, wiens platen ik als jong meisje verorberde en als jonge songwriter bestudeerde”, zegt ze. “Het is een geschiedenis van mijn invloeden en een kijkje vooruit.” Dus is het gepast dat Threads bestaat uit een mix van originele nummers en covers van klassiekers, en een track die een beetje van beide is: samen met Johnny Cash zingt ze op een nieuwe versie van haar nummer “Redemption Day” uit 1996, door Cash vlak voor zijn dood gecoverd in 2003. Hier vertelt ze over enkele hoogtepunten uit het project.
Prove You Wrong (feat. Stevie Nicks & Maren Morris) “Stevie was een van de eerste mensen die ik belde. Ze is door de jaren heen niet alleen een hele goede vriendin en muzikaal partner geweest, maar ook een van mijn eerste inspiratiebronnen die me lieten doen wat ik doe. Ik wilde dat meisje in de balletschoenen op de cover van Fleetwood Mac zijn. Maren erbij halen was een logische keuze. Ze is een soort van petekind van Stevie en mij; heel fel, gek op het contact met haar publiek en met een oprecht eigen kijk op het leven. Dit nummer viert sterke vrouwen.”
Live Wire (feat. Bonnie Raitt & Mavis Staples) “Ik zag Bonnie optreden toen ik 17 jaar oud was. Het was de eerste keer dat ik een vrouw met een elektrische gitaar zag. Dat was een bepalend moment voor me als jonge artieste. En de muziek van Mavis, en het werk van The Staple Singers, vormde de soundtrack van mijn kindertijd in de late jaren 60 en vroege jaren 70.”
Beware of Darkness (feat. Eric Clapton, Sting & Brandi Carlile) “Ik ben altijd groot fan geweest van George Harrison en dit nummer komt van All Things Must Pass, waarschijnlijk hét album dat ik mee zou nemen naar een onbewoond eiland. Ik wilde dit opnemen als een ode aan George, maar ook als een boodschap aan mijn kinderen. Om ze te laten weten dat terwijl ze meemaken wat wij meemaken, ze getuige moeten zijn van mensen die zich ofwel naar het licht begeven of de duisternis in gaan. Dat verklaart volgens mij een hoop over waarom we zijn waar we zijn. Ik zocht contact met Eric, die George goed kende en zelfs op de originele versie heeft gespeeld, en ook voor mij een goede vriend is geweest de afgelopen twintig jaar, en hij ging ermee aan de slag in zijn studio. Hij moet er zeker een paar dagen aan gewerkt hebben omdat ik het gevoel kreeg dat hij iets groters raakt. Toen ik het hoorde moest ik huilen. Hij moet de aanwezigheid van George hebben gevoeld terwijl hij het speelde. Sting is ook een goede vriend geweest sinds het begin van mijn carrière, ik gaf ooit een cassette aan zijn producent en dat leverde een platencontract op. We zijn vrienden gebleven en hij was er ook voor me als ik persoonlijke problemen had. Dus ik wilde hem er ook graag bij hebben.”
Redemption Day “Eindelijk heeft dit nummer zijn moment gevonden. Het is actueel. Het raakt de kwestie dat onze kinderen getuige zijn van de beslissingen die wij maken, snap je? Wij geven hun toekomst vorm. Ik ben daar heel gepassioneerd over. En aangezien ik Johnny Cash heb mogen meemaken en weet waarvoor hij stond, is het een diepgaande ervaring om met hem te zingen in deze nieuwe versie. Het is nog steeds lastig voor me om ernaar te luisteren. Ik voel zijn aanwezigheid.”
The Worst (feat. Keith Richards) “Niet veel mensen weten dit, maar in de late jaren 80 was ik leraar in St. Louis en bezocht ik de opnames van [de muziekdocumentaire] Hail! Hail! Rock 'n' Roll met Chuck Berry en Keith Richards. Ik zat in het publiek op een vrijdagavond en nam het allemaal in me op. Twintig jaar later ben ik aan het opnemen met Keith Richards en met Steve Jordan als producer. Dus je weet maar nooit hoe het kan lopen voor een meisje uit een klein dorp met drie stoplichten. Het is bizar wat er in je leven kan gebeuren.”
Lonely Alone (feat. Willie Nelson) “Ik ontmoette een vriend van me en zei: ’Ik wil een nummer schrijven dat Willie-waardig is.’ Nou, ik heb de afgelopen 25 jaar met Willie gezongen en hij is echt… hoe ga ik dit zeggen? Zingen met Willie Nelson is mijn voorkeur van high zijn, en ik wilde er zeker van zijn dat ik een nummer had waar hij stevig zijn tanden in kon zetten. We hebben dit geschreven met hem in gedachten.”
Wouldn't Want to Be Like You (feat. St. Vincent) “Dit nummer is een commentaar op onze relatie met de waarheid. Het gaat over het gegeven dat terwijl we onze kinderen leren dat de waarheid er toe doet, maar dat mensen aan de top van onze regering haar steeds meer als een ongemak zien. Ik stuurde het nummer naar Annie [Clark] en zei: 'Kijk, dit is wat ik heb geschreven. Kijk er even naar en laat maar weten of je mee wilt doen'. Ze reageerde gelijk en zei 'ik doe mee'. Of ja, volgens mij fraseerde ze dat als: 'f**k yeah'.”